dinsdag 9 juli 2013

Extra omzet door meer service.

In deze tijd is het allerbelangrijkste om er voor te zorgen dat je als horeca ondernemer uit iedere gast het maximale rendement aan omzet haalt. Bij voorkeur met een minimum aan kosten. Dit streven is in principe met een paar eenvoudige ingrepen makkelijk haalbaar. Het vergt in eerste aanleg alleen wat tijd om je eigen werkwijze en die van je medewerkers een beetje aan te passen. En dan is volhouden het devies.

Het begint meestal al bij het begin. Zorg dat je een huisaperitief hebt zoals een glas prosecco of een huiscocktail. Niet te zwaar uiteraard, het moet wel een aperitief blijven. Ga met dit product aan het werk. Beveel het aan iedere gast aan als mogelijkheid om de avond feestelijk of bruisend mee te beginnen. Niet opdringen, maar gewoon aanbevelen. Uiteraard moet de marge op dit product goed zijn, maar niet buitensporig.  Als de gasten hun aperitiefkeuze hebben bekendgemaakt kun je direct vragen of ze wellicht ook water bij het eten willen gebruiken. En bij een bevestigend antwoord vraag je nog of het bruisend of plat water mag zijn. Ongeacht het antwoord kun je dan een fles mineraalwater serveren. Tenzij de gast  specifiek om kraanwater vraagt... maar dat komt maar hoogst zelden voor.

Ook belangrijk is dat je de gasten de hele avond in de gaten houdt. Een leeg glas betekent namelijk dat er weer een verkoopkans ligt. En nee, dat is niet opdringerig, dat is service. Als de gast moet vragen of hij nog iets mag bestellen ben je doodgewoon te laat! En hier is natuurlijk sprake van omzetverhoging door serviceverlening. Nog zoiets; wanneer de gast een fles wijn besteld heeft, laat deze dan na opening op tafel staan. En als je in het voorbijgaan ziet dat er lege glazen staan, pak de fles en schenk ze bij. Maar ben je even niet in de buurt dan vinden gasten het helemaal niet erg om af en toe zelf hun glas bij te vullen, bovendien is de fles op deze manier eerder leeg. Met een beetje geluk kun je zo nog een fles verkopen. Natuurlijk geldt dit ook voor het water.

Het spreekt voor zich dat je aan de gasten vraagt of ze een dessert wensen. Ook aan die laatste gasten terwijl het al best laat is. En natuurlijk doen je medewerkers dat ook.

En dan de friandises bij de koffie. Na lunch of diner kun je die gerust standaard mee serveren. Dat je dan een iets hoger bedrag voor de koffie mèt vraagt, vinden de gasten nooit een probleem. Vraag ze ook of ze nog een tweede kopje koffie wensen. En dan uiteraard voor de standaardprijs. Oh, en
vergeet de digestieven niet. Vaak denken gasten er zelf niet aan maar als je er als bediening over begint, hebben ze er wel zin in.

Allerlei kansen om direct de omzet per gast te verhogen. Niet moeilijk en met snel resultaat. Maar er is meer. Al kost dat ook meer tijd en een langere adem. Denk bijvoorbeeld eens aan een klein amuse. Vaak is er heel veel mogelijk door amuses te maken van producten die nu toch echt op moeten. Hierdoor kunnen amuses gemaakt worden tegen een hele lage kostprijs. Maar gasten voelen zich heel erg verwend. Hetzelfde geldt voor een eenvoudige spoom tussendoor. Beetje ijs, beetje (goedkope of overgebleven) bubbeltjeswijn, even mixen met de staafmixer en klaar. Weinig werk, niet duur maar het maakt de gasten wel heel erg blij! En als ze het lekker en leuk vinden, en het gevoel hebben dat ze meer krijgen dan waarvoor ze betalen dan komen ze vanzelf terug. En dat is toch ook een vorm van extra omzet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten