dinsdag 13 augustus 2013

De verwachting van de gast

Wat verwacht de gast nou eigenlijk van ons? In een eerdere blog heb ik deze vraag al eens kort beantwoord met: aandacht en verzorging. En dat begint natuurlijk al bij het ontvangst. Laat de zojuist binnengekomen gast te allen tijde weten dat hij of zij gezien is. Als iedereen op dat moment net erg druk is of zijn handen vol heeft, zeg dan even dat je er zo direct aankomt en dat je eerst even je handen vrij gaat maken. Je gast weet dan dat het in orde komt.

Begroet de gasten ook altijd op correcte wijze; goedemorgen, goedemiddag of goedenavond. Ik wordt altijd heel erg kriegel van die jonge meiden en knullen die maar ‘hallo’ of ‘hoi’ denken te moeten roepen. Alsof ze me al jaren kennen. Gewone etiquette is het, niets meer of minder. Datzelfde geldt uiteraard wanneer het om de telefoon gaat. En natuurlijk ook bij het vertrekken van de gasten. Het eeuwige ‘doei’ is dan echt uit den boze.

Tijdens het verblijf wil de gast met aandacht verzorgd worden. De gast wil gezien worden op het moment dat hij of zij iets wil bespreken, vragen of bestellen. Niets zo ongemakkelijk als de hele tijd moeten zwaaien om opgemerkt te worden. Zorg er dus voor dat je medewerkers altijd om zich heen kijken als ze tussen de tafeltjes door lopen. Kunnen ze meteen in de gaten houden of alle glazen nog wel gevuld zijn. En anders even bijschenken of bijverkopen.


Zorg er ook voor dat de bediening weet wat ze wegbrengen. Wat ligt er op het bord, wat voor garnituur en wat voor saus? Een wellicht wat extreem voorbeeld las ik eens in een tweet: “Bediening vraagt met 2 borden in de hand: tonijn? En zet vervolgens 2 borden sliptong neer.” Nogmaals, een wat extreem voorbeeld maar het dekt wel precies de lading.

Als de gast helemaal voldaan is en niets meer hoeft is het nog altijd heel belangrijk om hem in de gaten te houden. Ze moeten tenslotte nog om de rekening vragen. Als dat gebeurt breng deze dan ook zo snel mogelijk. Het is natuurlijk dubbel vervelend als je ook nog moet wachten om eindelijk te mógen betalen.

Neem ook even op correcte wijze afscheid van de gast, vraag of men nog een jas bij zich heeft, of alles naar wens is geweest en spreek de hoop uit dat ze nog eens terugkomen: “Graag tot een volgende keer.” Allemaal hele kleine dingetjes die maken dat een tevreden gast met een tevreden gevoel naar huis gaat.

Graag verzorgd, met een gastvrije groet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten